Belangrijk: het Elektronisch Patienten Dossier

Elektronisch patienten dossier (EPD)

Het EPD maakt het mogelijk dat artsen tijdens avond- nacht en weekenddiensten uw belangrijkste medische gegevens kunnen inzien. De belangrijkste kenmerken hiervan zijn:

  1. Het gaat alleen om een samenvatting van belangrijke aandoeningen, allergieën en medicijngebruik. Het is dus pertinent onmogelijk om de inhoud van consulten via dit systeem te bekijken, deze staat er eenvoudigweg niet in!

  2. Inzage is alleen voor uw behandelaars mogelijk. Bedrijfsartsen en verzekeraars hebben geen toegang tot het dossier!

  3. In acute situaties kan dit overzicht van kerngegevens uit dit EPD van levensbelang zijn.

 

Heeft u nog geen toestemming gegeven? Bedenk dan dat uw gegevens in noodsituatiesniet beschikbaar zijn voor de behandelend arts en dat dit ook niet even snel te regelen is. Uiteraard beslist u zelf of u toestemming geeft.

Ons advies: denk goed na en neem uw eigen beslissing. Geef deze dan door via het formulier dat u hier kunt downloaden op onze website. Wij hebben dan ook een kopie nodig van een identiteitsbewijs zoals rijbewijs of paspoort. Het makkelijkst is het als u de beide documenten inscant en mail naar assistente.vingerhoets@mcdegrebbe.nl.

 

Wij moeten van alle patienten registreren hoe wij moeten omgaan met het EPD; ook indien u geen toestemming geeft willen wij dit daarom graag vernemen zodat wij dit in het systeem kunnen aangeven en u niet meer aan deze vraag herinnerd wordt.

 

Het is ook mogelijk uw keuze voor het EPD online door te geven. De rechtstreekse link voor patienten van onze pratkijk vindt u hier. Maakt u gebruk van deze optie, dan willen wij nog altijd graag uw identiteit vastleggen middels uw rijbewijs, paspoort of ID kaart!

 

Let op:  -zonder kopie van uw ID bewijs kan uw toestemming niet verwerkt worden.

             -vergeet ook niet het formulier te ondertekenen!

U kunt uw toestemming altijd weer intrekken. Voor meer informatie:  www.ikgeeftoestemming.nl.

 

01-10-2016